Мені потрібно знати все про:
Депозитарні установи
Торгівлю цінними паперами

Календар подій

Позиція ПАРД щодо тарифів Розрахункового центру

Позиція Професійної Асоціації учасників Ринків капіталу та Деривативів щодо тарифів Розрахункового центру з обслуговування договорів на фінансових ринках

У зв’язку із численними зверненнями учасників ПАРД щодо нещодавньої зміни тарифів РЦ, які вступили в силу з першого січня 2018 року, Рада ПАРД 08.02.2018 року затвердила позицію по данному питанню.

З самого початку ПАРД виступала проти запровадження інституту РЦ як такого. Свою позицію ПАРД послідовно виражала й надалі, звернувшись до Національного банку України (далі – НБУ) із конкретними пропозиціями, що були ним сприйняті. Звертаємо увагу на нововведення НБУ, відображені у новій редакції Положення про депозитарну діяльність НБУ, затвердженого Постановою Правління НБУ № 140 від 21.12.2017 відповідно до якого операції з ОВДП можуть здійснюватись не тільки в режимі DVP (відповідно для таких операцій використання послуг РЦ не є обов’язковим). Також, в рамках діючої реформи інфраструктури фондового ринку ПАРД пропонує скасувати монополію на послуги, що наразі надаються виключно РЦ. Однак доводиться констатувати, що наразі РЦ займає домінуюче становище на ринку по цілому ряду послуг і варто відзначити, що само по собі це не є порушенням прав учасників ринку допоки не буде зафіксовано зловживанням таким становищем.

Також варто враховувати, що РЦ є банком, а це означає, що він має відповідати цілому ряду нормативних вимог, які висуваються до нього не лише як до клірингової установи, але й як до банку. Не можна ігнорувати і те, що останнім часом спостерігається тенденція до звуження ринку. Кількість учасників клірингу (отримувачів послуг) за два останніх роки скоротилася на 80 (з 200 до 120). Також заходи НКЦПФР щодо встановлення ознак фіктивності емітентів та зупинення обігу цінних паперів скорочують кількість інструментів.

ПАРД провела активну роботу по дослідженню даного питання, яке обговорювалося на трьох Робочих зустрічах Ради ПАРД. На цих зустрічах представник РЦ зазначив, що останні роки ведеться постійна робота по скороченню витрат РЦ. Так, за 2016-2017 роки апарат РЦ був скорочений на 60%, витрати на утримання персоналу – на 50%. Попри всі зусилля, доходи від надання клірингових послуг не покривають витрат на здійснення діяльності, що і викликало необхідність перегляду тарифу та його приведення до економічно обґрунтованого рівня.

Представник РЦ повідомив, що при встановленні тарифів РЦ керувався принципом визначення собівартості послуги шляхом розподілу прямих та накладних витрат та навів приклади розрахунків. При встановленні нових тарифів Правління РЦ і його Наглядова рада змогли провести значну роботу, за наслідками якої лише 20 учасників (отримувачів послуг) відчули значне підвищення тарифів, але разом з цим РЦ ввів компенсаторні механізми. За одним з них РЦ сплачує щомісяця проценти на залишок коштів на поточному рахунку учасника клірингу: від 5 млн. грн. включно – 5% річних; від 10 млн. грн. – встановлюється за домовленістю сторін, але не вище ніж розмір облікової ставки НБУ мінус 4% річних.

Заслухавши представника РЦ, розглянувши всю надану інформацію та проаналізувавши здійснені РЦ заходи, за теперішніх умов ПАРД вважає обгрунтованими здійснені РЦ заходи, які наразі є виправданими. В той же час, розуміючи збільшене навантаження на своїх членів, які є клієнтами РЦ, ПАРД звернеться до РЦ з пропозицією проаналізувати свої доходи від нових тарифів за результатами першого кварталу 2018 року і розглянути можливість їх зменшення та / або введення додаткових компенсаторних механізмів.

ПАРД зазначає, що у випадку, якщо учасникові (отримувачу послуги) не принципово отримання клірингових послуг безпосередньо в РЦ, то він також може скористатися і механізмом субклірингу (обслуговувати свої операції через іншого брокера, який є клієнтом РЦ).

Детальніше ознайомитися з тарифами РЦ можна за посиланням: http://settlement.com.ua/periodical-publications/news/2017-12-01-13-57-51.html

Поділитись: