Мені потрібно знати все про:
Депозитарні установи
Торгівлю цінними паперами

Календар подій

ПАРД відновлює роботу в Громадській Раді при Держфінмоніторингу

З 2004 року ПАРД реалізує проект Фінансовий моніторинг. В рамках реалізації проекту спеціалісти ПАРД готують та надають пропозиції до нормативно-правових актів в сфері фінансового моніторингу на фондовому ринку до НКЦПФР та Держфінмоніторингу України.
 
В рамках проекту фахівці ПАРД працювали над розробкою Методичних рекомендацій з питань фінансового моніторингу для учасників фондового ринку. Також, Асоціація розробила для депозитарних установ та торговців цінними паперами Примірні правила проведення фінансовго моніторингу.

31 травня було проведено засідання Громадської Ради, в якому прийняв участь представник ПАРД.

На засідання Громадської Ради були винесені питання обговорення нормативно-правових актів, розроблених Державною службою фінансового моніторингу України та актуальних питань, що виникають у СПФМ.

Під час засідання працівниками Держфінмоніторингу було представлено наказ Міністерства фінансів України від 05.03.2018 №344 «Про внесення змін до наказу Міністерства фінансів України від 29 січня 2016 року № 24», який набув чинності 17 травня.

Наказом передбачено виключення необхідності використання печаток при заповненні СПФМ форм обліку та подання інформації, пов’язаної із здійсненням фінансового моніторингу.

Також на Громадській Раді було заплановано провести обговорення проекту Закону про фінансовий моніторинг, який було розроблено Державною службою фінансового моніторингу. Проте він не був розглянутий з огляду на те, що проект не було доопрацьовано та у зв’язку з цим останню редакцію проекту Закону було направлено до Міністерства фінансів України.

Після опрацювання тексту законопроекту Міністерством фінансів, його буде направлено до експертів MONEYVAL, які проаналізують даний проект на відповідність Рекомендаціям FATF та практики міжнародної спільноти у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення.

Після цього очікується, що остаточна редакція проекту Закону про фінансовий моніторинг буде отримана Державною службою фінансового моніторингу та оприлюднена.

Також Держфінмоніторингом запланована презентація даного законопроекту для ознайомлення з ним громадськості.

ПАРД після опрацювання проекту Закону про фінансовий моніторинг, у разі зацікавленості серед професійних учасників буде ініціювати проведення відкритих заходів для обговорення даного законопроекту та збору пропозицій щодо нього.

Працівниками Державної служби фінансового моніторингу також було представлено нову методики оцінки ризиків, якою змінюється підхід до національної оцінки ризиків.

Національна оцінка ризиків є системою заходів, які здійснюються з метою визначення (виявлення) ризиків (загроз) легалізації (відмивання) доходів, одержаних злочинним шляхом, та фінансування тероризму, їх аналіз, оцінка та розроблення заходів, спрямованих на запобігання виникненню та/або зменшення негативних наслідків.

Згідно статті 21 Закону України «Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення» національна оцінка ризиків проводиться кожних три роки.

Вперше вона була проведена у 2016 році, тому в 2019 році відбудеться нова національна оцінка ризиків, яка передбачатиме:

1. Затвердження оновленої методики проведення НОР.

Нова методика буде сформована на підставі оцінки України Комітетом Ради Європи MONEYVAL та кращих практик країн Євросоюзу з проведення національної оцінки ризиків.

2. Визначення та затвердження постійного складу учасників НОР.

Зокрема, склад учасників НОР буде формуватися з:

  • державних органів (регуляторів фінансових та нефінансових ринків, правоохоронних і розвідувальних органів, органів судової влади та інших органів державної влади);
  • приватного сектору (суб’єктів первинного фінансового моніторингу, галузевих асоціацій та саморегулівних організацій, експертів, дослідників, науковців тощо).

3. Створення електронного кабінету учасника НОР.

Створення електронного кабінету учасника НОР направлено на автоматизацію процесу здійснення комунікації між учасниками НОР.

5. Визначення етапів проведення НОР.

Державна служба фінансового моніторингу визначає етапи, за яким буде здійснюватись національна оцінка ризиків, що забезпечить комплексність та  визначить порядок проведення дій для її реалізації.

4. Проведення секторальної оцінки ризиків.

Секторальна оцінка ризиків передбачає залучення всіх сегментів фінансового сектору до проведення національної оцінки ризиків.

Даний етап передбачає собою наступні складові:

  • розроблення методики національної оцінки ризиків;
  • направлення методики до суб’єктів державного фінансового моніторингу;
  • збір інформації щодо наявних ризиків в сфері ПВК/ФТ, які виникають в суб’єктів первинного фінансового моніторингу;
  • консолідація інформації СДФМ від СПФМ та направлення її до Держфінмоніторингу;

Після проведення секторальної оцінки ризиків Державною службою фінансового соніторингу буде здійснено аналіз, обробку та консолідацію інформації, яка буде отримана від суб’єктів державного фінансового моніторингу.

За результатами діяльності учасників НОР та Державної служби фінансового моніторингу буде сформовано Звіт про проведення Національної оцінки ризиків у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, та фінансуванню тероризму.

Також за результатами здійсненого оцінювання ризиків будуть підготовлені та представлені в установленому порядку Кабінетові Міністрів України пропозиції щодо здійснення заходів, спрямованих на запобігання виникненню та/або зменшення негативних наслідків.

Варто зазначити, що працівники Держфінмоніторингу провели ознайомлення учасників Громадської Ради з напрямками діяльності ДСФМ.

За результатами аналізу 5-го раунду оцінки України Комітетом експертів Ради Європи з оцінки заходів протидії відмиванню коштів та фінансуванню тероризму (MONEYVAL), в якому визначено цілий ряд аспектів роботи національної системи фінансового моніторингу, які потребують удосконалення, Держфінмоніторингом спільно з усіма зацікавленими державними органами підготовлено План дій щодо удосконалення національної системи фінансового моніторингу за результатами 5-го раунду оцінки України Комітетом MONEYVAL.

Кабінет Мінстрів України підтримав План дій та надав відповідні розпорядження на його реалізацію.

Основні напрямки роботи будуть направлені на удосконалення:

  • розслідування злочинів, пов’язаних з легалізацією (відмиванням) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванням тероризму;
  • міжнародного співробітництва;
  • забезпечення прозорості бенефіціарної власності юридичних осіб;
  • регулювання і нагляду та методично - роз’яснювальної роботи суб’єктів державного фінансового моніторингу;
  • протидії фінансуванню тероризму та розповсюдження зброї масового знищення,  а також цільових фінансових санкцій.

ПАРД продовжує співпрацю з Держфінмоніторингом та буде інформувати учасників у разі отримання тексту проекту Закону про фінансовий моніторинг, оновлення нормативно-правових актів та реалізації представлених напрямів діяльності Державної служби фінансового моінторингу.

Поділитись: