Мені потрібно знати все про:
Депозитарні установи
Торгівлю цінними паперами

Календар подій

Набирають чинності зміни до закону про фінмоніторинг

З 2004 року ПАРД реалізує проект Фінансовий моніторинг. В рамках реалізації проекту спеціалісти ПАРД готують та надають пропозиції до нормативно-правових актів в сфері фінансового моніторингу на фондовому ринку до НКЦПФР та Держфінмоніторингу України.
 
В рамках проекту фахівці ПАРД працювали над розробкою Методичних рекомендацій з питань фінансового моніторингу для учасників фондового ринку. Також, Асоціація розробила для депозитарних установ та торговців цінними паперами Примірні правила проведення фінансовго моніторингу.

24 листопада набирають чинності зміни в Закон України «Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення» (далі – Закон), які вносяться Законом України «Про внесення змін до деяких законів України щодо сприяння залученню іноземних інвестицій».

В Законі змінюється підхід до проведення ідентифікації та верифікації.

Ідентифікацією вважатимуться заходи, що вживаються суб'єктом первинного фінансового моніторингу, щодо встановлення особи шляхом отримання її ідентифікаційних даних, а проведення верифікації буде здійснюватись на підставі поданих клієнтом (представником клієнта) офіційних документів або засвідчених в установленому порядку їх копій.

Закон вводить поняття кореспондентських відносин, якими є:

  • відносини, що виникають під час відкриття банком-кореспондентом кореспондентського рахунка іншому банку на підставі угоди про встановлення кореспондентських відносин для здійснення міжбанківських переказів;
  • відносини, встановлені Центральним депозитарієм цінних паперів з депозитаріями іноземних держав та міжнародними депозитарно-кліринговими установами в порядку, встановленому законодавством про депозитарну систему України;
  • відносини, встановлені депозитарною установою з іноземною фінансовою установою на підставі договору про надання послуг з обслуговування рахунка в цінних паперах номінального утримувача.

З набуттям чинності Закону розширюється перелік додаткових заходів, які здійснюються суб'єктом первинного фінансового моніторингу, що здійснюються стосовно іноземних фінансових установ, якими будуть:

  • збирати інформацію в обсязі, достатньому для повного розуміння суб'єктом первинного фінансового моніторингу характеру діяльності такої фінансової установи та з'ясування її репутації і якості нагляду, зокрема, чи була іноземна фінансова установа об'єктом розслідування з питань відмивання доходів або фінансування тероризму, або застосування заходів впливу (санкцій) з боку органу, що здійснює державне регулювання та нагляд за її діяльністю у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення;
  • оцінювати заходи іноземної фінансової установи щодо боротьби з легалізацією (відмиванням) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванням тероризму та фінансуванням розповсюдження зброї масового знищення;
  • встановлювати кореспондентські відносини з іноземними фінансовими установами з дозволу керівника суб'єкта первинного фінансового моніторингу;
  • документувати обов'язки іноземної фінансової установи у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення;
  • стосовно іноземної фінансової установи, рахунки якої використовуються безпосередньо третіми сторонами для здійснення операцій від свого імені, з'ясовувати, що іноземна фінансова установа здійснює ідентифікацію, верифікацію та вивчення клієнтів, які мають прямий доступ до рахунків іноземної фінансової установи, та що іноземна фінансова установа може надати на запит суб'єкта первинного фінансового моніторингу відповідну інформацію, отриману за результатами здійснення зазначених заходів.

Також Законом встановлюється перелік інформації, яка не потребує верифікації у разі відсутності у суб’єкта первинного фінансового моніторингу підозр щодо достовірності  такої інформації: реквізити банку, в якому відкрито рахунок клієнту, номер поточного рахунка, місце проживання або місце перебування фізичної особи - резидента України (місце проживання або місце тимчасового перебування фізичної особи - нерезидента в Україні), відомості про виконавчий орган (органи управління, що встановлені суб'єктом первинного фінансового моніторингу на підставі офіційних документів та/або інформації, одержаної від клієнта (представника клієнта), а також з інших джерел, якщо така інформація є публічною (відкритою).

У суб’єкта первинного фінансового моніторингу до якого звернувся клієнт, який діє як представник іншої особи чи від імені або в інтересах іншої особи, більше не буде необхідності здійснювати верифікацію особи, від імені або за дорученням якої проводиться фінансова операція.

Крім того, в Законі змінився перелік випадків, за наявності яких суб’єкт первинного фінансового моніторингу зобов’язаний відмовитися від проведення фінансової операції, а саме у разі, якщо здійснення ідентифікації особи, від імені або за дорученням якої проводиться фінансова операція, та встановлення вигодоодержувача є неможливим.

Також суб’єкт первинного фінансового моніторингу матиме право відмовитися від встановлення (підтримання) ділових відносин (у тому числі шляхом розірвання ділових відносин) або проведення фінансової операції у разі ненадання клієнтом необхідних для виконання суб'єктом первинного фінансового моніторингу вимог законодавства у сфері запобігання та протидії.

Нагадуємо, що згідно Рішення Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку Про затвердження Положення про здійснення фінансового моніторингу професійними учасниками ринку цінних паперів 17.03.2016  № 309 (далі – Положення) суб'єкт первинного фінансового моніторингу здійснює оновлення внутрішніх документів з питань здійснення фінансового моніторингу постійно, але не пізніше одного місяця з дня набрання чинності змінами до законодавства з питань запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення, якщо інші строки не встановлені законодавством.

У зв’язку з цим, після набрання чинності змін до Закону, професійні учасники фондового ринку будуть зобов’язані привести свої внутрішні документи з питань здійснення фінансового моніторингу у відповідність до нового законодавства у вищевказаний строк.
Поділитись: