Мені потрібно знати все про:
Депозитарні установи
Торгівлю цінними паперами

Календар подій

Експерти обговорили альтернативні законопроекти про валюту

24 квітня представники ПАРД взяли участь у громадському обговоренні альтернативних проектів законів "Про валюту" (реєстр. № 8152) та (реєстр. № 8152-1), яке відбувалось в рамках діяльності Комітету ВРУ з питань фінансової політики і банківської діяльності за участі представників Національного банку України, Кабінету Міністрів України та незалежних експертів.

Нагадаємо, що базовий законопроект №8152 був розроблений НБУ та 10 серпня 2017 року оприлюднений на веб-сайті для обговорення, та після доопрацювання внесений до Верховної Ради 19 березня 2018 року.

3 квітня 2018 року під №8152-1 зареєстровано альтернативний проект закону «Про валюту».

Предметом дискусії було визначення проекту закону, який буде взятий за основу при його подальшому розгляді ВРУ.

Варто зазначити, що документи є дуже схожими, оскільки обидва направлені на лібералізацію валютного законодавства. Дублюються положення законопроектів щодо: свободи проведення валютних операцій (зняття обмеження щодо реєстрації кредитів нерезидентами, скасування максимальних строків для розрахунків за ЗЕД), виключення з переліку валютних цінностей цінних паперів, проведення розрахунків в валюті та впровадженні лише двох видів ліцензій – банківської та валютної.

Різниця між законопроектами полягає у визначенні повноважень НБУ як регулятора у сфері застосування валютних обмежень, ліцензування операцій та заходів впливу, в тому числі можливість визначати розміри санкцій за порушення валютного законодавства.

Базовий проект закону «Про валюту» надає широкі повноваження НБУ у сфері застосування валютних обмежень, та заходів впливу, оскільки в документі пропонується винести їх на рівень підзаконних актів НБУ.

Альтернативний проект закону «Про валюту» на відміну від базового пропонує визначити чіткі підстави, умови та порядок застосування валютних обмежень, строк на який їх буде введено та перелік заходів. Також висунуто пропозицію визначити механізм застосування заходів впливу та розміри санкцій за порушення валютного законодавства.

Спірною нормою законопроекту №8152-1 є встановлення семиденного строку введення в дію валютних обмежень, з дня оприлюднення офіційного повідомлення Правління НБУ, оскільки запровадження такого строку може негативно вплинути на економічний стан України та унеможливлює оперативне реагування НБУ на економічну нестабільність в країні.

Альтернативним законопроектом пропонується надати НБУ право запроваджувати обмеження на термін не більше 6 місяців і не частіше одного разу протягом календарного року.

Слушними з цього приводу були пропозиції щодо можливості подовження обмежень НБУ після спливу строку основного валютного обмеження, незалежно від строку, проте лише за умови відповідності вимогам, які будуть підвищуватися з кожним наступним подовженням обмежень.

Також було запропоновано перенести проведення анти-BEPS реформи та включити її в інший законопроект з метою пришвидшення прийняття і введення в дію Закону «Про валюту».

Більшість учасників заходу виступили за те, щоб взяти за основу базовий законопроект №8152 та доопрацювати його, шляхом внесення до нього окремих положень альтернативного проекту №8152-1.

ПАРД підтримує законопроект №8152, оскільки вважає необхідним збереження за регулятором повноважень, які дають змогу адекватно і швидко реагувати на кризові явища.

Разом з тим, ПАРД пропонує зменшити строк встановлення валютних обмежень НБУ до 3 місяців, з можливістю пролонгації на такий самий строк та визначити процедуру їх продовження.

Після прийняття рішення про застосування обмежень Правлінням НБУ Рада НБУ буде зобов’язана здійснити перевірку щодо необхідності таких обмежень та у випадку їх неправомірного введення виносити питання про розпуск Правління НБУ.

У випадку, якщо обмеження були впроваджені правомірно, проте у регулятора виникла потреба у подовженні терміну обмежень, рішення щодо продовження терміну обмежень приймає Рада НБУ.

Здійснення подовження терміну обмежень, які прийняті Радою НБУ, у випадку їх недостатності для стабілізації економічної ситуації, продовжуються за рішенням Ради з фінансової стабільності.

Рішення про подальшу можливість пролонгації обмежень буде прийматися Верховною Радою України.


Поділитись: