Мені потрібно знати все про:
Депозитарні установи
Торгівлю цінними паперами

Календар подій

З 06.05.2016 змінюються ліцензійні умови депозитарної установи

У цьому розділі до Вашої уваги пропонуються розроблені ПАРД&АФП методичні матеріали з питань ліцензування діяльності з торгівлі цінними паперами.

Проекти внутрішніх документів погоджені НКЦПФР та можуть використовуватись професійними учасниками при розробці власних внутрішніх документів. Звертаємо увагу, що документи, розроблені ПАРД&АФП, не мають обов’язкового та/або рекомендаційного характеру.

У разі наявності у Вас питань щодо порядку оформлення та/або подання документів до НКЦПФР щодо питань ліцензування діяльності з торгівлі цінними паперами, а також питань подання звітності згідно ліцензійних умов провадження професійної діяльності Ви можете отримати усні та письмові консультації фахівців ПАРД&АФП.

В Міністерстві юстиції України 07 квітня 2016 р. за № 522/28652 зареєстровано рішення НКЦПФР від 15 березня 2016 року № 282 «Про затвердження Змін до Ліцензійних умов провадження професійної діяльності на фондовому ринку (ринку цінних паперів) - депозитарної діяльності та клірингової діяльності».

 

Рішенням до Ліцензійних умов вносяться, зокрема, зміни до порядку оприлюднення річної фінансової звітності та річної консолідованої фінансової звітності, так, депозитарна установа зобов'язана до 30 квітня року, що настає за звітним періодом, оприлюднювати річну фінансову звітність та річну консолідовану фінансову звітність, засвідчені заявником (крім банку та товариств, у яких звітний період (рік) з дати створення не настав), разом з аудиторським висновком на власній веб-сторінці або веб-сайті (у повному обсязі) з опублікуванням (якщо це передбачено законом) у періодичному або неперіодичному виданні.

Зазначена інформація повинна бути оприлюднена у вигляді PDF-файлів у вільному доступі у цілодобовому режимі на власній веб-сторінці або веб-сайті за кожний звітний період та перебувати на такій веб-сторінці або веб-сайті протягом п'яти років від дати її оприлюднення.

 

Відповідно до нової редакції Ліцензійних умов ліцензіат зобов'язаний щороку до 01 квітня (у попередній редакції така інформація подавалася до 01 лютого) подавати до Комісії станом на 01 січня поточного року такі документи, які додавались заявником (ліцензіатом) до заяви про видачу ліцензії на провадження професійної діяльності на фондовому ринку (ринку цінних паперів) за формами, встановленими нормативно-правовим актом Комісії, що регулює порядок та умови видачі ліцензії на провадження окремих видів професійної діяльності на фондовому ринку, переоформлення ліцензії, видачі дубліката та копії ліцензії:

довідку про асоційованих осіб фізичної особи - власника з істотною участю у заявника;

довідку про юридичних осіб, у яких фізична особа - власник з істотною участю у заявника (ліцензіата) є керівником та/або контролером;

довідку щодо структури власності заявника (ліцензіата) та власників з істотною участю в ньому з доданням схематичного зображення такої структури.

 

Крім того, до Ліцензійних умов вносяться наступні зміни:

 

Депозитарна установа зобов'язана забезпечити та задекларувати доступ до приміщення та доступність послуг, які надаються згідно з ліцензією на провадження професійної діяльності на фондовому ринку, інвалідам та маломобільним групам населення.

 

Визначено, що на керівників депозитарної установи - банку за наявності заступника керівника банку або членів виконавчого органу, які згідно з розподілом обов'язків відповідно до внутрішніх документів банку відповідають за здійснення банком депозитарної діяльності не поширюються вимоги щодо наявності кваліфікації фахівця з депозитарної діяльності.

 

При створенні відокремленого підрозділу ліцензіата кваліфікаційні вимоги повинні бути такими: два сертифікованих спеціалісти (в тому числі керівна посадова особа).

 

У разі зменшення у депозитарній установі при провадженні депозитарної діяльності за її окремими видами визначеної кількості сертифікованих фахівців, установленої при отриманні ліцензії, пов'язаного із введенням тимчасової адміністрації, така депозитарна установа повинна відновити потрібну кількість сертифікованих фахівців протягом місяця після припинення тимчасової адміністрації і поновлення діяльності депозитарної установи та повідомити про це Комісію в установленому порядку.

 

У разі звільнення керівника ліцензіата (крім банку) уповноважений орган ліцензіата зобов'язаний призначити особу, яка виконує його обов'язки. Така особа повинна мати сертифікат за будь-яким видом діяльності, що провадить ліцензіат, та може не мати стажу роботи на фондовому ринку, встановленого для керівника. Така особа призначається строком не більше ніж на два місяці.

 

Особа, яка займає посаду головного бухгалтера, або особа, на яку покладено ведення бухгалтерського обліку депозитарної установи при провадженні депозитарної діяльності депозитарної установи повинна відповідати Професійним вимогам до головних бухгалтерів професійних учасників ринку цінних паперів, затвердженим рішенням Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку від 25 квітня 2013 року N 769, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 21 травня 2013 року за N 793/23325.

 

Вимоги щодо обладнання приміщення депозитарної установи охоронною, пожежною сигналізацією та забезпечені цілодобовою охороною, зокрема шляхом укладання договору щодо цілодобової охорони, у разі якщо документом, що підтверджує право власності або користування приміщенням, не передбачено здійснення такої охорони приміщень, не поширюються на банки.

 

Депозитарна установа повинна забезпечити резервне збереження (копіювання) інформації у порядку та відповідно до складу, визначених нормативно-правовим актом Комісії, який регулює порядок провадження депозитарної діяльності.

 

Депозитарна установа протягом строку провадження депозитарної діяльності зобов'язана дотримуватись вимог, зокрема:

Законів України "Про цінні папери та фондовий ринок", "Про депозитарну систему України" з питань, що стосуються провадження діяльності - депозитарної діяльності;

Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні" щодо особливостей ведення бухгалтерського обліку в частині застосування міжнародних стандартів, подання та оприлюднення фінансової звітності;

Законів України "Про акціонерні товариства" та "Про господарські товариства" у частині виконання вимог щодо формування резервного капіталу (фонду) товариства;

установленого законодавством України порядку прийняття та оформлення громадян на роботу відповідно до вимог глави III Кодексу законів про працю України (укладання трудового договору з найманим працівником) (крім банку);

нормативно-правового акта Комісії, що регулює правила (порядок) провадження професійної діяльності на фондовому ринку - депозитарної діяльності;

пруденційних нормативів, встановлених Положенням щодо пруденційних нормативів професійної діяльності на фондовому ринку та вимог до системи управління ризиками, затвердженим рішенням Комісії від 01 жовтня 2015 року N 1597, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 28 жовтня 2015 року за N 1311/27756, для діяльності з організації торгівлі на фондовому ринку;

внутрішніх документів депозитарної установи, які стосуються зазначеної в ліцензії діяльності.

 

Розмір зареєстрованого статутного капіталу депозитарної установи повинен бути не менше, ніж установлений законодавством України щодо цінних паперів для отримання ліцензії.

 

Також, внесено зміни до інформації (документів), які ліцензіат зобов’язаний надати до Комісії протягом двадцяти робочих днів з дати виникнення змін у процесі провадження депозитарної діяльності:

 

У разі створення ліцензіатом в процесі провадження депозитарної діяльності відокремлених підрозділів, яким надаються повноваження провадити цю діяльність, ліцензіат повинен до початку провадження діяльності таким відокремленим підрозділом подати до Комісії (із зазначенням структурного підрозділу Комісії, який має повноваження здійснювати розгляд документів на видачу ліцензії):

для всіх ліцензіатів, крім банку, - копію рішення про створення відокремленого підрозділу ліцензіата, копію затвердженого в установленому порядку положення про його відокремлений підрозділ згідно з установленими вимогами;

для банку - копію положення про відокремлений підрозділ банку, затвердженого в установленому порядку, та копію положення про структурні підрозділи цього відокремленого підрозділу, які провадять окремі види професійної діяльності на фондовому ринку, затвердженого в установленому порядку, яке повинно відповідати вимогам Положення щодо організації діяльності банків та їх відокремлених підрозділів при здійсненні ними професійної діяльності на фондовому ринку;

для банку - довідку в довільній формі про наявність відокремленого приміщення у такого підрозділу банку для здійснення окремого виду професійної діяльності на фондовому ринку, засвідчену підписом керівника та печаткою заявника (за наявності);

довідку про відокремлені підрозділи ліцензіата, які провадять окремі види професійної діяльності на фондовому ринку (ринку цінних паперів) (додаток до цих Ліцензійних умов);

довідку про керівних посадових осіб та фахівців заявника (ліцензіата) та його відокремленого підрозділу, що безпосередньо здійснюють професійну діяльність на фондовому ринку (ринку цінних паперів) та сертифіковані в установленому порядку за формою, встановленою нормативно-правовим актом Комісії, що регулює порядок та умови видачі ліцензії на провадження окремих видів професійної діяльності на фондовому ринку, переоформлення ліцензії. Заповнюється лише щодо керівних посадових осіб та фахівців відокремленого підрозділу ліцензіата;

засвідчені підписом керівника та печаткою ліцензіата (крім банку) копії документів, що підтверджують його право власності на нежитлове приміщення, у якому провадиться професійна діяльність за місцезнаходженням відокремленого підрозділу, або право користування нежитловим приміщенням (договір оренди, суборенди тощо, укладений ліцензіатом), з доданням акта приймання-передавання цього приміщення (за наявності) та плану приміщення (із зазначенням його розміру);

засвідчену підписом керівника та печаткою ліцензіата (крім банку) копію документа, що підтверджує забезпечення цілодобової охорони вищевказаного приміщення, із зазначенням способів здійснення такої охорони (телевідеоконтроль, установлення відповідної системи сигналізації, зокрема кнопки тривожної сигналізації, цілодобова присутність охоронця тощо).

У разі якщо в документі, що підтверджує право власності або користування приміщенням, передбачені умови для здійснення такої охорони, вказаний документ не надається.

 

У разі внесення змін до статуту ліцензіат зобов'язаний протягом двадцяти робочих днів з дати виникнення змін надати до Комісії повідомлення у довільній формі щодо внесення змін до статуту із зазначенням усіх змін, що були внесені, та дати державної реєстрації.

 

Копію відповідного документа банку, що підтверджує сплату збільшення статутного капіталу винятково за рахунок грошових коштів (крім випадку збільшення статутного капіталу за рахунок прибутку, реінвестиції дивідендів) подається протягом двадцяти робочих днів після повної сплати збільшення статутного капіталу.

 

У разі зміни місцезнаходження необхідно подати до Комісії засвідчені підписом керівника та печаткою ліцензіата (крім банку) копії змін до документів, що підтверджують його право користування нежитловим приміщенням (договір оренди, суборенди тощо, який укладено ліцензіатом), з доданням копії акта приймання-передавання цього приміщення (за наявності) та плану приміщення (із зазначенням його розміру), або повідомлення у довільній формі щодо права власності на нежитлове приміщення за новим місцезнаходженням ліцензіата, у якому буде провадитись (провадиться) професійна діяльність, з доданням плану приміщення (із зазначенням його розміру).

Зазначені зміни надаються згідно з вимогами цих Ліцензійних умов до приміщення ліцензіата (його відокремлених та/або спеціалізованих структурних підрозділів).

Для банку - інформацію в довільній формі про зміну місцезнаходження ліцензіата (його відокремленого підрозділу та/або спеціалізованого структурного підрозділу).

 

Для банку - копію положення про відокремлений підрозділ банку, затвердженого в установленому порядку, та копію положення про структурні підрозділи цього відокремленого підрозділу, які провадять окремі види професійної діяльності на фондовому ринку, затвердженого в установленому порядку, яке повинно відповідати вимогам Положення щодо організації діяльності банків та їх відокремлених підрозділів при здійсненні ними професійної діяльності на фондовому ринку.

Для банку - довідку в довільній формі про наявність відокремленого приміщення у такого підрозділу банку для здійснення окремого виду професійної діяльності на фондовому ринку, засвідчену підписом керівника та печаткою заявника (за наявності).

 

У разі зміни місцезнаходження відокремленого підрозділу (крім банку) ліцензіат повинен надати довідку про відокремлені підрозділи ліцензіата, які провадять окремі види професійної діяльності на фондовому ринку (ринку цінних паперів), із урахуванням змін за формою, встановленою нормативно-правовим актом Комісії, що регулює порядок та умови видачі ліцензії на провадження окремих видів професійної діяльності на фондовому ринку, переоформлення та копії документів, передбачених підпунктами 6, 7 пункту 8 розділу IV Ліцензійних умов.

 

До інформації про призначення особи на посаду головного бухгалтера або особу, на яку покладено ведення бухгалтерського обліку ліцензіата (крім банку), із зазначенням прізвища, імені, по батькові - для фізичної особи та найменування, коду за ЄДРПОУ - для юридичної особи, дати такого призначення (підписання відповідного договору) має бути додано копію кваліфікаційного посвідчення фахівця з питань бухгалтерського обліку професійних учасників фондового ринку щодо таких осіб, засвідчені підписом керівника та печаткою ліцензіата.

Якщо особа, яка займає посаду головного бухгалтера, або особа, на яку покладено ведення бухгалтерського обліку ліцензіата (крім банку), на момент прийняття на роботу або укладання договору про надання послуг не має кваліфікаційного посвідчення фахівця з питань бухгалтерського обліку професійних учасників фондового ринку, така особа повинна у тримісячний строк з дати прийняття на роботу або укладання відповідного договору пройти підвищення кваліфікації, отримати таке посвідчення та подати його до Комісії.

 

У разі зміни особи (осіб), яка (які) здійснює(ють) повноваження одноосібного виконавчого органу (або осіб, що призначені головою та членами колегіального органу), керівника служби внутрішнього аудиту (контролю) (керівника структурного підрозділу або окремої посадової особи) та головного бухгалтера ліцензіата (крім банку), подається анкета щодо ділової репутації органів управління юридичної особи, головного бухгалтера та керівника служби внутрішнього аудиту за формою, встановленою нормативно-правовим актом Комісії, що регулює порядок та умови видачі ліцензії на провадження окремих видів професійної діяльності на фондовому ринку, переоформлення ліцензії.

Зазначена анкета подається у разі призначення на посаду нових осіб.

 

У разі змін у структурі власності - довідку щодо структури власності заявника (ліцензіата) та власників з істотною участю в ньому в частині таблиці 1 "Структура власності заявника (ліцензіата)" та таблиці 2 "Перелік власників з істотною участю у власника заявника (ліцензіата)" щодо осіб, які здійснюють опосередкований контроль за заявником, за формою, встановленою нормативно-правовим актом Комісії, що регулює порядок та умови видачі ліцензії на провадження окремих видів професійної діяльності на фондовому ринку, переоформлення ліцензії, з доданням схематичного зображення такої структури.

 

У разі надання повноважень на здійснення професійної діяльності на фондовому ринку діючому відокремленому підрозділу ліцензіата - копію рішення про таке надання.

 

Також визначено, що ліцензіат зобов'язаний протягом п'ятнадцяти робочих днів з дати виникнення змін подати до Комісії інформацію, зокрема, про:

зміну графіка роботи ліцензіата (крім зміни графіка роботи у зв'язку з перенесенням вихідних та робочих днів відповідно до рішень Кабінету Міністрів України та Національного банку України), адреси веб-сторінки (веб-сайту) ліцензіата;

настання або закінчення форс-мажорних обставин з наданням письмових пояснень щодо таких обставин та копій документів, які підтверджують настання або закінчення зазначених обставин (у разі їх наявності).

 

У разі настання форс-мажорних обставин строк надання інформації, передбаченої розділом IV Ліцензійних умов, продовжується Комісією до дати отримання документів щодо закінчення таких обставин.

 

Також, Ліцензійні умови доповнено новим додатком: «Довідка про відокремлені підрозділи ліцензіата, які провадять окремі види професійної діяльності на фондовому ринку (ринку цінних паперів)».

 

 

Рішення набирає чинності з дня його офіційного опублікування.

Рішення готуються до опублікування у Офіційному віснику України № 33 від 06.05.2016 року.

 

Поділитись: